KIES EEN BESTELAUTO ALS BASIS VOOR JE CAMPER

Frieslandcamperbouw bouwt vier en vijf persoons campers. Als basis wordt meestal een compacte bestelauto genomen, voorbeelden daarvan zijn VW T5/T6, Opel Vivaro/Renault Trafic en Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace/Fiat Scudo. Daarnaast kunnen we ook samen een camper bouwen. Wij plaatsen dan de RDW goedgekeurde slaapbank en het slaaphefdak. We leggen de elektrische kabelboom aan, we regelen de RDW keuring en we leveren de meubelset en isolatie materiaal. Op die manier heb je heel voordelig een camper!

Hoe bepaal je welke auto bij jou past?

In dit artikel worden de verschillende typen campers beschreven. Daarnaast gaan we in op bepaalde merken en typen bestelwagens. Ook een eenvoudige vraag als: ‘Wat is handiger, een achterklep of 2 achterdeuren’ komt aan bod. 

Bezoeken van camperbeurzen en huren van een camper

Een bezoek brengen aan een camperbeurs kan je heel veel informatie geven. In een paar hallen staan veel campers en je kan bekijken welke auto, indeling en materiaalkeuze je aanstaan. Een beurs is laagdrempelig, bedenk wel dat het er heel druk kan zijn. Meteen na openingstijd en op het eind van de dag is het vaak tamelijk rustig. 

Een andere manier om er achter te komen welke camper bij je past is een camper te gaan huren.  

Verschillende type campers

Bij een camper kan je kiezen tussen een compacte camper, een buscamper, een alkoof camper, een semi integraal camper en een integraal camper. En om het compleet te maken, je hebt ook zogenaamde minicampers. Deze zijn gebaseerd op kleine bestelauto’s en door de geringe afmetingen van laadvloer en/of hoogte voldoen ze in slechts enkele gevallen aan de wettelijke eisen om aanspraak te maken op het kwart tarief van de Houderschapsbelasting ofwel de Wegenbelasting.  De woorden ‘camper’ en ‘buscamper’ worden niet éénduidig gebruikt. Voor veel mensen is een buscamper een camper met ruimte om douche in te bouwen en gebaseerd op een wat grotere bestelwagen.

Veiligheid

Uit recent onderzoek blijkt dat een camper gebaseerd op een gewone bestelwagen veel veiliger is dan een alkoof, integraal en semi integraal camper. De remweg is in het algemeen ook wat korter.  Met de compacte bestelwagens worden veel botsproeven uitgevoerd. Je ziet dat de verschillen heel erg groot zijn. Zo is de veiligheid van de Renault Trafic/Opel Vivaro tot 2015 ver onder de maat. Het nieuwe type, dus vanaf 2015, is nauwelijks veiliger. De VW T5/T6 laat zien dat het wel mogelijk is een veilige bestelwagen te bouwen. Het nieuwste ontwerp is de Expert/Jumpy/Proace/Scudo en is gegeven de crashtest het veiligst.

Crastest Renault Trafic/Opel Vivaro < 2015

Crastest Renault Trafic/Opel Vivaro > 2015

Crashtest Renault Trafic

Crashtest VW T5

Crashtest Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace > 2016 en Opel Vivaro >2019

Bovengenoemde auto’s zijn populair bij ombouwbedrijven en bij de zelfbouwers. De grote buscampers zijn autos’s zoals de Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Renault Master en Volkswagen Crafter. Onder compacte campers wordt vaak verstaan auto’s zoals de VW T5/T6, Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace, Mercedes Vito en de Opel Vivaro/Renault Trafic. Compacte buscampers zijn sneller, stiller, zuiniger en wendbaarder dan de grotere bestelwagens. Niet onbelangrijk: de slaapmatras in een Vivaro/Trafic of VWT5/T6 korte wielbasis en VW T5/T6 lange wielbasis is groter dan een slaapmatras in een Ducato. Bij de Fiat Ducato is het mogelijk om 4 of 5 personen op kenteken te krijgen met een TÜV-gecertificeerde dinette. Bij andere grote buscampers is het bijna onmogelijk een extra bank te plaatsen waarbij je veilig rijdt en 4 personen op kenteken hebt. Voor de T5/T6, Proace/Expert/Jumpy /Vivaro (vanaf 2019)/ Scudo (vanaf 2022) en Vivaro (tot 2019)/Trafic leveren we de RDW goedgekeurde slaapbank van CamperfiXX zodat je met 4 of 5 mensen op pad kan gaan. Klik hier en je ziet meteen hoe gemakkelijk deze slaapbank te bedienen is. En wil je een compacte vier persoons camper met sta hoogte over de gehele camper, kijk dan eens naar de Renault Trafic en Opel Vivaro L2H2 camper. En om snel een indruk te krijgen, klik dan hier voor het filmpje.   

Ga je zelf ombouwen, dan is de basis van je camper meestal een bestelauto. Een camper met als uitgangspunt een bestelauto is kleiner dan de andere type campers en is juist daardoor ook geschikt als dagelijkse auto. Wanneer je besluit om een bestelauto om te gaan bouwen tot camper dan bemerk je dat de keuze uit bestelauto’s groot is. Wil je de aankoop betaalbaar houden dan is het raadzaam om een wat oudere auto te kopen. Dat scheelt zowel in aanschafkosten als in het restantbedrag BPM. Onderschat de nadelen van een bestelauto van een wat vroegere ontwerpdatum echter niet. Het vermogen is vaak lager en de geluidsproductie is hoger. Ook zijn soms de stoelen slechter en de achteruitkijkspiegels kleiner. Cruise control is nu vaak standaard, vroeger was dat anders. Op het probleem van de vervuilende dieselmotor komen we nog terug.

Zorg voor het milieu

Met je camper op stap gaan is leuk, maar wat heb jij over voor het milieu? Wanneer je een bestelwagen gaat ombouwen kan je rekening houden met het brandstofverbruik. Uit praktijk ervaring blijkt bijvoorbeeld dat een Peugeot Expert aanzienlijk zuiniger is dan een VW T6. De Expert L2 en de L3 vormen een goede basis. De L3 is 35 cm langer. Dieselmotoren in oude bestelauto’s zijn vuil, de lijst met steden en gebieden waar ze niet meer welkom zijn wordt steeds langer.  Je kan bij de aanschaf dus ook letten op hoe schoon een dieselmotor is.  Een Euro 6 motor is schoner dan een Euro 5 motor.  De milieubelasting neemt ook af indien je HVO (fossielvrije) diesel tankt. Het probleem van fijnstof en stikstof oxiden blijft dan echter wel grotendeels bestaan en de verkrijgbaarheid in het buitenland is slecht.

Nieuwe Peugeot Expert, Citroën Jumpy  en Toyota Proace

Hierboven is de Peugeot Expert al even genoemd. Deze is in 2016 op de markt gekomen samen met de Citroën Jumpy en Toyota Proace. In 2019 aangevuld met de Opel Vivaro en in 2022 met de Fiat Scudo.  Tot dan was de Opel Vivaro gelijk aan de Nissan Primastar en de Renault Trafic. Stellantis, voorheen PSA, met als onderdeel Peugeot, heeft Opel overgenomen en Opel stapte uit de samenwerking met Renault. 

De VW T6, nieuw en gebruikt, is wat duurder dan vergelijkbare bestelwagens. De Vivaro = Trafic = Primastar = Fiat Talento is voordeliger in aanschaf. Er zijn heel wat camperaars die echter terugschrikken voor het hoekige uiterlijk van deze auto’s. Het drietal Proace, Expert en Jumpy, aangevuld met Vivaro en Scudo, vormt een welkom alternatief. De aanschafprijzen van een gebruikt exemplaar liggen op een plezierig niveau, de rij-eigenschappen zijn opvallend goed en het brandstofverbruik is lager dan van bijvoorbeeld de VW T6. Doordat ze net wat smaller zijn zijn ze ook heel handig in de stad en zijn gemakkelijker te parkeren. Niet onbelangrijk, de hoogte incl. dak is minder dan 200 cm terwijl een Vivaro/Trafic voorzien van slaaphefdak net iets hoger is dan 200 cm. 

De camper als dagelijkse auto

In veel gevallen wordt de compacte camper als dagelijkse auto gebruikt. Soms als enige auto en soms als tweede auto. In beide gevallen ga je dan andere eisen stellen aan de camper. Goede wendbaarheid, laag brandstof verbruik, goede rijeigenschappen, geringe hoogte en een wat lagere kilometerstand bij aankoop zijn dan belangrijke criteria. Om van de compacte campers een dagelijkse auto te maken hebben we het bovenste gedeelte van de kast verwijderbaar gemaakt. Hierdoor ontstaat een veel ruimere auto en ga je op vakantie dan zet je het bovenste gedeelte op het onderste vaste deel van de kast. De tafel, ook een verplicht onderdeel van een camper, is geïntegreerd met de keuken. De tafel vraagt dus niet een extra ruimte in de (dagelijkse) auto.

Handige websites

Wordt het een camper die op de toekomst is voorbereid?

Afgelopen jaren hebben we heel wat teleurgestelde mensen in onze showroom gehad. Mensen die graag met kinderen of op termijn met kleinkinderen op vakantie wilden gaan en al een gebruikte bestelwagen aangeschaft hadden. Maar helaas precies een bestelwagen die niet om te bouwen is tot een veilige en gekeurde vier-persoons of vijf-persoons camper. Ons advies is om bij een zelfbouw project 4-persoons camper eerst uit te gaan zoeken of en zo ja welke goedgekeurde slaapbank of gordelbok verkrijgbaar is voor welk type auto. 

Een camper bouw je of schaf je aan voor een periode van 10 of 15 jaar. In die periode kan de gezinssamenstelling veranderen. Kinderen worden groter, willen wel mee maar gaan slapen in een eigen tentje. Vervolgens gaan de kinderen niet meer mee maar willen wel de camper lenen om zelf op vakantie te gaan, om te gaan verhuizen of om ermee naar een concert te gaan. En vervolgens dient zich de volgende generatie zich aan. 

Keuze bestelauto om om te bouwen tot (bus)camper

Voordat je ‘verliefd’ wordt op een gebruikte bestelauto kan je beter zelf eerst nuchter bepalen aan welke eisen de bestelauto moet voldoen. Hoeveel mensen gaan mee, zie boven, en neem je een Senseo apparaat, een flat screen en een mud aardappelen mee? Dat vertaalt zich in de hoeveel bagageruimte die je nodig hebt. En dat kan je omzetten naar lengte, breedte en hoogte. Een manier is om te beginnen bij de breedte, immers, dat bepaalt sterk hoe je het interieur kan gaan inrichten. Vervolgens ga je naar de hoogte en de lengte kijken. Het blijft overigens een persoonlijke voorkeur, zo zijn er mensen die een korte brede camper prefereren boven een lange gewone camper en omgekeerd.

Breedte

Is de bestelauto breed dan kan het bed dwars in de auto geplaatst worden. Sommige campers zijn voorzien van oortjes. Deze plaatselijke verbreding van de laadruimte zorgt ervoor dat een bed toch dwars in een wat smallere bestelauto geplaatst kan worden. Een dwars bed is in het algemeen een vast bed, dat scheelt in beddenopmaaktijd. Een veel gebruikte brede bestelauto is de Fiat Ducato. Deze is gelijk aan de Citroën Jumper en Peugeot Boxer. 

Voordelen brede camper

  • Een dwars bed levert ten opzichte van een bed in de lengterichting heel veel ruimtewinst op, ongeveer 60 cm. De lengte van het bed is  in de Ducato maximaal 192 cm 
  • Het dwars bed kan vast zijn, de camper ombouwen om te gaan slapen hoeft dan niet meer

Nadelen brede camper

  • Minder handig in smalle straatjes
  • Veel parkeervakken zijn te smal
  • Weegt meer
  • Groter frontaal oppervlak hetgeen zich vertaalt in een hoger brandstofverbruik

Hoogte

Om aan de eisen van de wet te voldoen moet de camper een flinke minimale stahoogte hebben. Een pop-up dak, een hefdak, slaaphefdak of een verhoogd dak is noodzakelijk. Sommige fabrikanten leveren af-fabriek de bestelauto in een verhoogde versie waarbij soms de keuze is uit 2 verhoogde versies. Zowel een hefdak als een verhoogd dak kan je laten monteren.

Voordelen verhoogd dak

  • Stahoogte over de hele camper
  • Veel bergruimte door toepassing van hoge kastjes langs de wanden en vak boven de voorstoelen

Nadelen verhoogd dak

  • Hoog zwaartepunt waardoor minder goede wegligging
  • Groter frontaal oppervlak hetgeen zich vertaalt in een hoger brandstofverbruik
  • Hoger tarief bij ponten, ferries e.d.
  • Je kan meestal niet parkeren in een parkeergarage
  • Hoger tarief bij tolwegen, o.a. in Frankrijk

Voordelen (slaap) hefdak

  • Vangt minder wind dan verhoogd dak
  • Laag zwaartepunt

Nadelen (slaap) hefdak

  • Extra handelingen nodig om te heffen
  • Geen extra bergruimte
  • Geen stahoogte over hele camper

Korte of lange wielbasis

Veel bestelauto’s, denk daarbij aan de MB Vito, Opel Vivaro / Renault Trafic en VW T4, T5 en T6 zijn verkrijgbaar in een versie met korte en met lange wielbasis. Het verschil tussen korte en lange wielbasis bedraagt bij deze auto’s 40 cm. Dat lijkt weinig, maar 40 cm extra ruimte in een camper is heel erg veel. Bij de Vito is nog een derde versie te koop met extra overhang achter de achterwielen. 

Ook bij de Peugeot Expert en vergelijkbare auto’s zijn drie lengtes te koop.  De kleinste versie voldoet niet aan de eisen van de Belastingdienst om aanspraak te doen op het voordelige kwarttarief Motorrijtuigenbelasting.  De wielbasis van de L2 is gelijk aan de L3, de L3 heeft daardoor een verrassend korte draaicirkel, handig bij gebruik als dagelijkse auto.

Voordelen korte wielbasis

  • Compacte auto, gemakkelijk op bochtige wegen en bij parkeren

Nadelen korte wielbasis

  • Weinig leefruimte, nauwelijks of geen plaats voor zowel koelkast als porta potti
  • Vaak verplaatsen van spullen bij het wisselen van slaappositie naar zitpositie van de slaapbank

Voordelen lange wielbasis

  • Veel leefruimte
  • Hoger veercomfort

Nadelen lange laadvloer

  • Grotere draaicirkel

Aandrijving

Veruit de meeste campers en buscampers hebben voorwiel aandrijving. Bedenk hierbij, ongeveer 70% van de campers in Europa staan op een Fiat onderbouw. Merken als Ford, Iveco, Merceds Benz leveren een bestelauto met achterwielaandrijving.

Voordelen voorwielaandrijving t.o.v. achterwielaandrijving 

  • Lagere vloer
  • Lager gewicht

Nadelen voorwielaandrijving t.o.v. achterwielaandrijving 

  • Minder tractie bij sneeuw, hellingen en nat gras
  • (Soms) gevoeliger voor zijwind en spoorvorming

Achterklep of achterdeuren?

Bij sommige bestelauto’s kan je kiezen tussen een klep en 2 achterdeuren. Met name bij de grotere bestelauto’s, denk daarbij aan de Fiat Ducato en Merceds Sprinter, is er geen keuze. Ze zijn alleen maar leverbaar met 2 achterdeuren.

Voordelen achterklep t.o.v. 2 achterdeuren

  • Bij regen sta je droog onder een geopende klep mits het niet te veel waait
  • Je kan een tent over de achterklep hangen voor extra ruimte
  • De achterruit is niet gedeeld, het zicht is dus beter: achter de middenspijl van 2 deuren kan een motorfietser verscholen zitten
  • De scharnieren worden bij een achterklep minder belast. Deurscharnieren willen nog wel eens scheuren
  • Er zijn afstandhouders op de markt die voor ventilatie zorgen

Voordelen 2 achterdeuren t.o.v. achterklep

  • Je hebt minder ruimte achter de auto nodig om de deuren te openen
  • Bij het openen van deuren kan je rechtop staan, bij openen van klep moet je vaak bukken
  • Met een vorkheftruck kan je een auto met achterdeuren makkelijker lossen en laden, handig voor ‘dubbel-doel’ campers 

Draaiplateau

Het is min of meer standaard om de bijrijdersstoel draaibaar te maken met een zogenaamd draaiplateau. De chauffeursstoel kan natuurlijk ook van zo’n schijf voorzien worden. In campers van het formaat van VW T5/T6 zit je vanwege het keukenblok dan wel wat schuin vandaar dat we bijna altijd maar één draaiplateau plaatsen. Een draaiplateau moet wel degelijk zijn en de RDW kijkt ernaar indien de auto na 28 april 2009 in gebruik is genomen. Wij hebben gemerkt dat veel TÜV rapporten niet door de RDW erkend worden! 

We zijn inmiddels door diverse verzekeringsmaatschappijen gewaarschuwd. Indien je een camper hebt die na 28 april 2009 in gebruik genomen is en deze camper is voorzien van een draaiplateau en je hebt geen door de RDW erkend rapport dan is er een kans dat de verzekeringsmaatschappij niet uit gaat betalen. Frieslandcamperbouw vindt het belangrijk dat je verzekerd bent. Wij monteren alleen maar draaiplateaus voorzien van door de RDW erkende rapporten.  

De stoel komt door het plaatsen van een draaiplateau ongeveer 3 cm omhoog. Indien je wat klein uitgevallen bent dan kan een wat hogere stoel minder fijn zitten.

Veiligheid extra zitplaatsen

De meeste bestelauto’s zijn voorzien van twee of drie zitplaatsen voorin en dat is soms wat weinig. Voor een aantal bestelauto’s is een veilige en goedgekeurde zitbank verkrijgbaar waarop personen mogen zitten tijdens het rijden. Voor dit type zitbank stelt de RDW duidelijke regels betreft sterkte,  veiligheidsgordels en hoofdsteunen.
Daarnaast moet dit type zitbank door een door de RDW erkende testinstantie zijn getest. Bij aflevering van de als camper gekeurde auto krijg je een (RDW of TÜV) certificaat. Niet voor alle bestelauto’s is een RDW goedgekeurde slaapbank leverbaar. De slaapbank die wij leveren is goedgekeurd voor de VW T5/T6, Toyota Proace/Peugeot Expert/Citroën Jumpy /Opel Vivaro (vanaf 2019)/ Scudo (vanaf 2022)en Renault Trafic/Opel Vivaro, zowel voor als na 2014. 

Verzekering

Zowel de Belastingdienst als de RDW stellen eisen aan een camper. Een derde partij, te weten de verzekeringsmaatschappij, stelt ook eisen. Wanneer je je camper wilt laten verzekeren dan komt, in het algemeen, een verzekeringsexpert bij je thuis. Bedenk wel dat zijn rol beperkt is tot voornamelijk de waarde bepaling van de camper. In sommige gevallen staan 4, 5 of 6 zitplaatsen op het kentekenbewijs terwijl er geen RDW goedgekeurde slaapbank gemonteerd is. Uit onze eigen ervaring blijkt dat de verzekeringsexpert daar lang niet altijd naar kijkt. Inmiddels is Frieslandcamperbouw door meerdere verzekeringsmaatschappijen gewaarschuwd. Bij toepassing van een niet-gecertificeerde slaapbank, dinette of draaiplateau kan het gebeuren dat bij een ongeluk de verzekeringsmaatschappij niet of slechts gedeeltelijk uitbetaalt.  

Formaat bus in relatie tot instapgemak en geluid

Wanneer je de wat grotere bestelwagens, zoals de Fiat Ducato en Opel Movano, vergelijkt met de kleinere bestelwagens, denk daarbij aan de VW T6 en Peugeot Expert, dan valt meteen op dat je veel gemakkelijker in een kleine dan in een grote bestelwagen stapt. Immers, de zit in een grote bestelwagen gemeten vanaf de grond is veel hoger. Wanneer je wat ouder bent is dat een overweging om juist voor een kleinere bestelwagen te kiezen. 

Daarnaast valt op dat de grote bestelwagens bij het rijden meer lawaai maken dan de kleine bestelwagens bij gelijke rijsnelheid.  Een reden temeer om een lange proefrit te gaan maken indien je van plan bent een bepaalde auto te gaan kopen. Veel geluid kan heel vermoeiend werken, wil je dat wel op je vakantie? De ultieme stille camper is natuurlijk de elektrische camper!

Overzicht bestelauto’s

Bij de ontwikkeling en productie van bestelwagens wordt veel samengewerkt waardoor bestelwagens met verschillende merknamen toch hetzelfde zijn. Voorbeelden:

· Citroen Jumpy, Fiat Scudo en Peugeot Expert bouwjaar tot 2016 zijn dezelfde auto’s. In de tabel staat alleen de Jumpy. Vanaf medio 2016 is het drietal Toyota Proace, Peugeot Expert en Citroën Jumpy leverbaar. Vanaf medio 2019 komt daar de Opel Vivaro bij.  Op basis van deze auto’s bouwen we de Fixxter en de  Fixxter XXL.

· Citroen Jumper, Fiat Ducato en Peugeot Boxer zijn dezelfde auto’s. In de tabel staat alleen de Jumper.

· Opel Vivaro, Renault Trafic en Nissan Primastar zijn dezelfde auto’s. In de tabel staat alleen de Vivaro.

· Opel Movano en Renault Master zijn dezelfde auto’s. In de tabel staat alleen de Movano.

· Mercedes Sprinter en VW Crafter zijn tot 2018 grotendeels dezelfde auto’s. In de tabel staat alleen de Sprinter. 

ADAC testrapporten Buscampers

Adria Twin SF

Carthago Malibu van 600 db low bed

Karmmann Dexter Go 560

Reimo TrioStyle

Vergelijkingstest