Citroen Jumpy, Peugeot Expert vanaf 2016 met middellange wielbasis (L2)

De Citroën Jumpy en de Toyota Praoce zijn in 2016 op de markt gekomen samen met de Peugeot Expert. In 2019 aangevuld met de Opel Vivaro en in 2022 met de Fiat Scudo. Tot dan was de Opel Vivaro gelijk aan de Nissan Primastar en de Renault Trafic. 

Fixxter L2 buscamper 1
toyota proace camper 1

De VW T6, nieuw en gebruikt, heet duur te zijn. De Vivaro = Trafic = Primastar = Fiat Talento zijn voordeliger in aanschaf. Er zijn heel wat camperaars die echter terug schrikken voor het hoekige karakter van deze auto’s. Het drietal Proace, Expert en Jumpy, aangevuld met Vivaro en Scudo, vormt een welkom alternatief. De aanschafprijzen van een gebruikt exemplaar liggen op een plezierig niveau, de rij-eigenschappen zijn opvallend goed en het brandstofverbruik is lager dan van bijvoorbeeld de VW T6. Doordat ze net wat smaller zijn zijn ze ook heel handig in de stad en zijn gemakkelijker te parkeren. Niet onbelangrijk, de hoogte incl. dak is minder dan 200 cm terwijl een Vivaro/Trafic voorzien van slaaphefdak net iets hoger is dan 200 cm. 

De camper als dagelijkse auto

In veel gevallen wordt de compacte camper als dagelijkse auto gebruikt. Soms als enige auto en soms als tweede auto. In beide gevallen ga je dan andere eisen stellen aan de camper. Goede wendbaarheid, laag brandstof verbruik, goede rijeigenschappen, geringe hoogte en een wat lagere kilometerstand bij aankoop zijn dan belangrijke criteria. De Citroen Jumpy L2 en de Toyota Proace hebben deze eigenschappen. Daarom zijn we bij de ontwikkeling van de deze compacte campers nog een stap verder gegaan. We hebben er een camper van gemaakt die ook geschikt is als dagelijkse auto. We hebben de auto ruimer gemaakt door het bovenste gedeelte van de kast verwijderbaar te maken. Hierdoor ontstaat een veel ruimere auto. Ga je op vakantie dan zet je het bovenste gedeelte op het onderste vaste deel van de kast. De tafel, ook een verplicht onderdeel van een camper, is geïntegreerd met de keuken. De tafel vraagt dus niet een extra ruimte in de (dagelijkse) auto. Daarnaast hebben we onze slaapbank voor dit type auto zo ontworpen dat er maximaal drie personen op mogen zitten.

goedgekeurde slaapbank
camper ombouw renault trafic e1649938950381

De ombouw bestaat uit:

  • Wij plaatsen de RDW goedgekeurde slaapbank.
  • Wij zetten de kast, de tussenkast, de keuken, de lade onder de bank en de tafel in elkaar. Het oppervlak wordt twee maal behandeld met transparante lak op waterbasis. Alle meubels worden in de camper geplaatst en gas en water wordt aangesloten.
  • Wij plaatsen een slaaphefdak zonder de optionele matras.
  • We plaatsen een uitgebreid elektrisch pakket. Dit bestaat uit huishoud accu, scheidingsrelais, regelaar, 230 V > 12 V omvormer, zekering kast, 4 LED, 230 V stopcontact, USB aansluiting en koelkast
  • De wanden worden geïsoleerd met schapenwol en afgewerkt met vilt.
  • De vloer wordt afgewerkt met een warmte- en geluid isolerende 7 mm dikke Isomat vloer. De instapbak bij de schuifdeur wordt afgewerkt met een houten drempel.
  • Wij zorgen voor de RDW keuring.

Hoe gaat jouw veilige en praktische 4 persoons camper eruit zien? Wordt het voor een deel een zelfbouwproject?

 

 

camperfixx campertafel 1
drempel